הקצעת שורשים

תפקיד החניכיים – "שומר הסף" של הגוף

תפקיד החניכיים להגן על הרקמות המעגנות את השיניים אל עצם הלסת, ולשמש שומר סף מפני חדירת חיידקים לפה. הזנחת החניכיים עלולה לגרום לאובדן שיניים. חניכיים הן שם כולל למנגנון האחיזה של השיניים בעצם הלסת, ומכאן תפקידן – להגן ולשמור על מקומן של השיניים בתוך הפה. שמירה לקויה על ההיגיינה האוראלית גוררת לא רק עששת בשיניים אלא דלקות בחניכיים שעלולות לגרום לנסיגתן, לכאבים, לנפיחות ולפגיעה באחיזת השיניים בפה.

הקצעת שורשים

סימפטומים של דלקות ומחלות חניכיים

חניכיים חולות הן במראן אדומות, נפוחות ונוטות לדמם בקלות בכל מגע ובפרט בזמן צחצוח השיניים. הן גורמות לריח רע מהפה ולעיתים להפרשות מוגלתיות. כשיש דלקת חניכיים התחושה הראשונה היא נפיחות, אודם ודימום בעת אכילה או צחצוח. כשהמצב מחמיר עלולים החניכיים לסגת ולחשוף את השן באזור צוואר השן. החשיפה גוררת רגישות לחום, קור למגע ולמזונות מסוימים. כשהמצב מחמיר, ייגרמו כאבים ובמקרים קיצוניים עלולה הנסיגה לגרום לכך שהשיניים יאבדו מהאחיזה שלהן, יתנדנדו ואף ינשרו. אובדן שיניים עלול להביא לשיבוש בצורת קשת השיניים ולתזוזה של שיניים. קיימים מקרים שבהם נסוג החיבור בין העצם והחניכיים לבין השיניים. עם זאת, החלק העליון (הרקמה הרכה) נותר במקומו, דבר שיוצר כיס עמוק בין החניכיים לשיניים, מפריע לצחצוח, מונע סילוק החיידקים מעומק הכיס וגורם להתפתחות הדלקת.

הגורמים לבעיות חניכיים

תחזוקה לא נכונה של הפה והשיניים מובילה לריבוי אבנית בחלל הפה וסביב השיניים, ובהמשך להצטברות חיידקים ולרעלנים הגורמים לגירויים ולדלקות. בנוסף, הגנטיקה של האדם משפיעה על יכולתו של הגוף להתגונן כראוי מפני חיידקים והרכב הרוק – לאנשים בעלי רוק בסיסי יש נטייה גדולה יותר לפתח אבנית ובעיות חניכיים ואילו בעלי רוק חומצי עלולים לפתח בקלות עששת וחורים בשיניים. גם עישון הוא גורם משפיע להתפתחות דלקת חניכיים.

הטיפול הנכון בחניכיים

1. צחצוח שיניים

הפעולה החשובה ביותר שעליכם לבצע כדי לשמר את השיניים והחניכיים שלכם ולשמור על חלל הפה נקי מחיידקים מה שעשוי להוביל לדלקות. יש להקפיד לצחצח את השיניים והלשון (בעדינות) במברשת שיניים עדינה (רצוי חשמלית) כל בוקר וערב – חצי שעה לאחר כל ארוחה.

2. חוט דנטלי

חשוב ומהותי עבור ניקיון השיניים וקריטי לצחצוח החניכיים וחלל הפה. החוט הדנטלי מגיע למקומות שמברשת השיניים לא מגיעה.

3. שטיפת פה

הדרך היעילה ביותר לעשות זאת היא באמצעות מיי פה אנטי-בקטריאליים איכותיים, שינקו לכם את הפה היטב, רצוי מספר פעמים בשבוע.

4. תזונה בריאה

המעיטו במאכלים מתוקים, מסטיקים, משקאות ממותקים שהם אויבים של כלל חלל הפה והחניכיים. נסו לאכול הרבה ירקות ופירות, קטניות, אגוזים ומזונות עשירים בסידן.

5. מים

מסייעים להעביר את החיידקים והלכלוך מחלל הפה אל מערכת העיכול. המים מעשירים את בלוטות הרוק ומביאות להפרשה רבה יותר של רוק. רצוי לשתות בין שניים לשלושה ליטרים של מים ביום.

מהי הקצעת שורשים?

הקצעת שורשים או "גרידת חניכיים", היא תהליך של גירוד מעטפת שורש השן שנועד לטפל במחלת חניכיים ובכיסי חניכיים עמוקים מעל 3 מילימטר. גירוד החניכיים נועד לסלק אבנית ובעיקר רובד של בקטריות וחיידקים. הניקוי הינו פעולה עמוקה וחודרת, מתחת לקו החניכיים עד לעומק כיסי החניכיים ומתבצעת על ידי מומחה לחניכיים.

מתי יש לשקול לפנות לטיפול כזה?

כשמאבחנים מחלת חניכיים בזמן. הקצעת שורשים זו "אופציית ביניים" לפני ניתוח ומומלצת במידה וניתן לבצע אותה.

איך מתבצע הטיפול?

הקצעת שורשים הינו ניקוי עמוק (לא כואב) של כיס החניכיים ונעשית בהרדמה מקומית. הטיפול מתבצע ב 2 עד 4 מפגשים, בהתאם לחומרת המצב. במהלך הקצעות השורשים מנקים את כל אזורי הפה ופני שטח השורש מאבנית, מחיידקים ומרקמה דלקתית. הניקויים העמוקים יבוצעו על פי קטעים ובצורה הדרגתית. השילוב של פעולות הניקוי היסודי של הכיס יחד עם תחזוקה נכונה, הינו המפתח לריפוי החניכיים

מהו פריוצ'יפ?

פרי פיתוח ישראלי שהינו שבב ג'לטיני המכיל חומר חיטוי בשם כלוהקסידין המוחדר ישירות לתוך כיס החניכיים (במקרה שהכיס גדול מ 5 מ״מ), לאחר הסרת אבנית והקצעת שורשים. החומר משתחרר בצורה איטית בעצמו (בין 7-10 ימים) בתוך בכיס החניכיים. תהליך הכנסתו לכיס אורך מספר שניות ואינו כואב. החומר הפעיל אינו גורם לתופעות לוואי ויכול להפחית צורך בניתוחים מורכבים ויקרים. השימוש בפריוצ'יפ עוצר התדרדרות מחלות החניכיים ובמרבית המקרים לירידה בגודל הכיס עד 2 מ"מ. על מנת להשיג תוצאות מרביות רצוי להחדיר פריוצ'יפ כל 3 חודשים (במשך 9 חודשים עד שנה).

מי רשאי לבצע טיפול הקצעת שורשים?

מתאים לאנשים עם בעיות חניכיים ובמצבים בהם הרקמות התומכות של השן מכילות ״כיסים״ של יותר מ- 3 מ״מ שזה המרווח או ההפרדה בין השן לחניכיים. הקצעת שורשים מתבצעת באמצעות מגרד מיוחד שמגרד את השן ועלול לפגוע ברקמות ולגרום לדימומים חמורים. לכן יש צורך בהתמחות ובניסיון רב של מומחה חניכיים. שיננית תוכל רק לעזור לרופא ולא לבצע זאת לבדה.

התאוששות, החלמה והמשך טיפול

ההחלמה חייבת לכלול מנוחה. אפשר גם לקרר את המקום עם קרח ובכך תורגש פחות נפיחות. יש צורך להימנע ממשקאות חמים או קרים וכל מזון היכול לגרום לרגישות וכאב, להקפיד על שטיפת השיניים בצורה יסודית ושמירה על היגיינת הפה וכן להשתמש בתרופות בהתאם להוראות הרופא במידת הצורך ההחלמה מהקצעת שורשים יכולה להיות שונה ממטופל למטופל אפילו אם הם עברו את אותה הפרוצדורה. מספר שבועות לאחר סיום ההקצעות, תבוצע בדיקה חוזרת להערכת מצב מחדש על ידי מומחה חניכיים. במידה וכיסי החניכיים התכווצו ונעלמו, יסתיים הטיפול. עם זאת, על המטופל להמשיך בתחזוקת הפה בצורה נכונה ולבצע מעקב כל 4 חודשים אצל השיננית ומומחה החניכיים

עלות טיפול הקצעת שורשים

העלות הכוללת של הטיפול הזה תלויה כמובן במצבו הדנטלי הייחודי של המטופל ובהיקף הטיפול הנדרש. בגרידת חניכיים בדרך כלל הרופא כאמור יחלק את חלל הפה לארבעה אזורים ויטפל באחד או בשניים בכל מפגש. המחיר כאמור משתנה מטיפול לטיפול אך הוא בדרך כלל עומד על בין 300 ל-1,500 שקלים לטיפול בכל אחד מארבעת האזורים בחלל הפה. כלומר, בפועל העלות הכוללת של הטיפול עשויה לנוע בין 1,200 ל-6,000 שקלים. המחיר כמובן גבוה מהעלות של ניקוי אבן אצל שיננית ולכן עשוי להרתיע אנשים. עם זאת, חשוב לזכור כי זהו טיפול שנועד להציל את החניכיים ואת השיניים ולהפחית את הסיכון שתצטרכו טיפולים יקרים וכואבים בהרבה בשלבים מאוחרים יותר. לכן אסור להתעלם מההמלצה לבצע אותו ויש לבחור גם במטפל אמין ומנוסה שיבצע אותו במלוא המקצועיות על מנת שלא תידרשו לטיפולים נוספים בהמשך.

תופעות לוואי, סיכונים וסיבוכים אפשריים בטיפול הקצעת שורשים

טיפול הקצעת שורשים אמנם נחשב מורכב יותר מניקוי אבן פשוט, אך הוא עדיין נחשב די בטוח, עם סיכון מינימלי לסיבוכים. עם זאת, כמו בכל טיפול בחלל הפה, גם הקצעת שורשים עלולה לגרום לתופעות לוואי שחשוב לקחת בחשבון. אחרי הטיפול ייתכן כי שורשי השיניים יוותרו חשופים, מה שיגרום לרגישות מוגברת לחום או לקור. התופעה הזאת צפויה לחלוף לאחר כמה ימים. במידה והיא אינה חולפת – יש להיוועץ על הרופא המטפל. בנוסף, ייתכן כי יורגש דימום בחלל הפה ביממה הראשונה לאחר הטיפול כמו גם ניידות קלה של השיניים באזור המטופל. גם התופעות האלו הן טבעיות וצפויות לחלוף במהרה מבלי שיסכנו את המטופל בשום צורה. הטיפול עצמו אינו כרוך בכאבים בגלל ההרדמה המקומית, אך חלק מהמטופלים עשויים לחוש כאב, נפיחות או אי נוחות בחלל הפה בשעות שלאחר התפוגגות חומרי ההרדמה. גם התופעות האלו טבעיות ואין לחשוש מפניהן. עם זאת, מומלץ להצטייד במשככי כאבים שישפרו את ההתמודדות בשעות שאחרי הטיפול. ישנם מקרים נדירים ביותר שבהם עלול להתפתח זיהום בחלל הפה כתוצאה מחדירה של חיידקים לרקמות פנימיות. זיהום בדרך כלל מתבטא בנפיחות חריגה, בכאבים שהולכים ומתגברים במקום לפחות, בחום גוף גבוה מהרגיל ובתחושה של "דופק" באזור הטיפול. אם אתם חשים בתסמינים האלו, חשוב לפנות בהקדם למרפאת השיניים או למרכז לרפואה דחופה (חדר מיון) בבית חולים. במקרים נדירים מאוד עלולים המטופלים לחוות גם דימום שאינו חולף, תחושת הרדמה שאינה מתפוגגת או פגיעה עצבית. גם במצבים כאלו יש לפנות בהקדם לקבלת סיוע רפואי. בכל מקרה, על מנת להפחית את הסיכון לתופעות לא רצויות, חשוב שלא להתפשר בבחירת הרופא המטפל. יש לבדוק האם לרופא יש ניסיון ומיומנות בביצוע הליכים כאלו לפני שמקבלים את ההחלטה.

באילו מקרים יש לפנות למרפאה?

כשיש כאבים שאינם חולפים לאחר מספר ימים או כאבים בעוצמה מתגברת. אם יש נפיחות וחום באזור המטופל שאינם חולפים לאחר יום – יומיים. דימום שאינו נפסק (נדיר). תחושת הרדמה שטרם חלפה (נדיר). כל בעיה אחרת שמטרידה אותך.

תרופות

לאחר הטיפול, השיניים עלולות להיות רגישות מאד. לכן כדאי להכין מראש משחת שיניים שנועדה לתיקון שכבת האימייל שנפגעה בתהליך השיוף. משחת שיניים לשיקום שכבת האמייל: Biorepair plus – משחת פלאים הגורמת כבר לאחר צחצוח ראשון הרגישות לירידה ב-90 אחוז. נותרת בדרך כלל רגישות קלה בשבועות וכעת יש לשמור על התוצאה. לגבי התרופה – בקשו הסבר מהרופא המטפל.

שאלות ותשובות:

מתי יש צורך בגרידת חניכיים

גרידת החניכיים המכונה גם הקצעת שורשים היא חלק מטיפול במחלת חניכיים. כאשר האבנית והרובד חודרים מתחת לחניכיים ומתקיפים את שורש השן, מחלישים את רקמות החניכיים ואף עלולים לגרום לאבדן השן, גרידת החניכיים במקרה זה תהיה דרושה כדי לנקות את שורש השן ולהוציא את הרובד והאבנית.

מה ההבדל בין ניקיון שיניים שיגרתי לגרידת חניכיים?

חשוב להבין שיש הבדל גדול ומהותי בין טיפולי אבנית אצל שיננית לבין טיפולי הקצעת שיניים אצל פריודנט מומחה. ניקוי שן אצל שיננית הוא ניקוי אבן שנועד להסיר את האבנית מהשן באופן יסודי על ידי גירוד השיניים. בגרידת חניכיים מדובר בטיפול עמוק מאד המגיע אל עומק הכיסים במצב שיש דלקת חניכיים, לשם ניקוי האבן אינו נוגע כלל.

כיצד מבוצעת גרידת חניכיים?

הרופא מרדים את המקום כשהמטופל לא מרגיש דבר. בדרך כלל מחלקים את הפה ל- 4 רבעים (תלוי בגורמים של הכמות שיש להוריד בטיפול אחד). לא מומלץ לבצע יותר משני רבעים בטיפול אחד ובדרך כלל עושים רבע אלא אם כן המקרה קל במיוחד ואז מבצעים שני רבעים בכל טיפול. מסירים את האבנית משורש השן ואת כל הרקמות המודלקות של כיס החניכיים על ידי מַגְרֵד שהוא מכשיר מיוחד המוציא בזהירות את הבקטריות, הרעלים, אבנית ורקמות שניזוקו ונמצאות על פני השורש ובכיס החניכיים. משייפים ומשטחים את השורש שיהיה חלק, מה שמאפשר לרקמות של החניכיים להירפא ולחזור לאותה אחיזה של השן כפי שהייתה בעבר. יתכן כי הרופא ישים אנטיביוטיקה בתוך כיסי החניכיים כדי לחטא את האזור ולהשמיד כל שארית של בקטריה. במידה והעומק הוא מעל ל- 3 מילימטר גם לאחר הטיפול, יהיה צורך בטיפול נוסף כדי להגן על השיניים. כאשר יסתיים הטיפול, יש לקבוע פגישה לביקורת שבה הרופא יבדוק את החניכיים ויוודא שהם מגיבים נכון לטיפול.

האם גרידת חניכיים כואבת?

הטיפול עצמו אינו כואב כלל כאשר הוא מבוצע תחת הרדמה. זה גם מאד תלוי בעומק של כיסי החניכיים, בכמות האבנית שנצטברה במשטחים של שורש השן והרגישות של המטופל. יתכן כי יהיה צורך בהרדמה של המקום על מנת לחסוך אי נוחות. באופן רגיל, במידה וכיסי החניכיים אינם כה עמוקים, אי הנוחות תהיה מינימאלית ולא יהיה צורך בהרדמה. התחושה היחידה עלולה להיות הגירוד הפיזי בשעה שמנקים ומחליקים את שורש השן. כאשר המשטחים של אזור שורש השן נקיים מאבנית, הסיכויים שהחניכיים ירפאו ויחזרו להיצמד לשן גדולים בהרבה. כיסים עמוקים יצטמצמו גם הם משמעותית לאחר הטיפול. לאחר שההרדמה מתפוגגת ובתקופה שלאחר הטיפול, לא אמורים להיות כאבים כלל, לכל היותר אי נוחות קלה אך זניחה.

איך הקצעת שורשים מתבצעת בפועל?

בדרך כלל כאשר הכיסים עמוקים ויש מספיק אבנית על שורש השן הטיפול מחולק ל-4 רבעים, כל רבע בכל טיפול וסה"כ 4 טיפולים. אפשר לנקות את החלק העליון הימני של הפה ביום הראשון ואת שלושת הרבעים הנותרים בשלושת הפגישות הנותרות. כך שכל טיפול יהיה קצר יחסית, עם פחות אי נוחות מאשר בטיפול ממושך על כל הפה. במקרים קלים יותר אפשר להסתפק בשני טיפולים כאשר מבצעים את העבודה על שני רבעים. משך כל טיפול מוערך כשעה.

שיננית או מומחה לחניכים?

אם יש לכם מחלת חניכיים כדאי מאוד לשלם יותר ולהתעקש על טיפול בידי רופא מומחה לחניכיים. למה זה חשוב? גם בגלל המקצועיות, אופן הטיפול והתרופות

root planing